Wie het kleine niet eert, is het grote niet weert

De uitvinder van klittenband is schatrijk geworden door zijn uitvinding. Hij kwam op het idee doordat hij iemand bramen uit de vacht van zijn hond zag halen. En Post-it? Bedacht door iemand die gezangen in zijn liedboek wilde markeren. IKEA kreeg zijn idee over zelfbouwmeubelen via een fotograaf die het opviel hoeveel moeite het kostte om traditionele meubels in een busje te krijgen. Grootse innovatie hoeft niet altijd met grote gebaren gepaard te gaan.

Denk jij ook dat grote problemen vragen om grote oplossingen? Dat een crisis alleen is op te lossen door een groot verandertraject? Het is juist precies andersom. Kleine stappen zijn meestal de weg naar innovatie en baanbrekende producten en diensten.

Ga dus niet op zoek naar iets groots, maar richt je op het alledaagse, stel kleine vragen, elke dag, aan iedereen. Wat is de kleinste verbetering die we kunnen aanbrengen aan onze producten? Wat is een klein maar vervelend probleem waar onze klanten last van hebben?

Er is geen bijzonder talent voor nodig om dit te kunnen. Het enige wat nodig is, is aandacht, aandacht voor het alledaagse, het allerkleinste. En dat kun je oefenen met Kaizen.